Statut ADT
STATUT ARCHIWUM DIECEZJALNEGO
IM. ARCYBISKUPA JERZEGO ABLEWICZA W TARNOWIE
I. Zasady ogólne
- Diecezja Tarnowska zgodnie z Kodeksem Prawa Kanonicznego (kan. 486) posiada własne archiwum, które nosi nazwę: Archiwum Diecezjalne im. Arcybiskupa Jerzego Ablewicza w Tarnowie.
- Archiwum Diecezjalne w Tarnowie jest samoistną instytucją naukowo - kulturalną i rządzi się niniejszym Statutem oraz załączonym do niego Regulaminem.
- Archiwum Diecezjalne jako dobro kultury jest dostępne dla badaczy, zgodnie z normami wydanymi przez kompetentną władzę kościelną.
- W zarządzaniu archiwaliami wytworzonymi przez Kurię Diecezjalną wyróżnia się następujące etapy: archiwum bieżące, archiwum czasowe i archiwum diecezjalne czyli historyczne.
- Siedzibą Archiwum jest Tarnów, ul. Katedralna 3.
- Archiwum swoją działalnością obejmuje teren Diecezji Tarnowskiej.
- Finansowanie Archiwum odbywa się z budżetu Diecezji Tarnowskiej.
Oprócz tego Archiwum może pozyskiwać fundusze:
- z ofiar pieniężnych, ze spadków, zapisów i darowizn
- z ofiar pochodzących od instytucji państwowych i samorządowych, a także od instytucji społecznych, prywatnych oraz od przedsiębiorców. - Finanse pozyskane z działalności odpłatnej Archiwum służą realizacji celów statutowych. Zakres usług i wysokość opłat za wykonywane usługi (korzystanie z zasobu Archiwum) określa cennik, ustalany przez Dyrektora Archiwum.
- Dyrektor Archiwum dla zabezpieczenia realizacji celów statutowych i poprawienia profesjonalizmu działania Archiwum może pozyskiwać pieniądze zgodnie z art. I, pkt. 7 i 8 niniejszego statutu.
- Majątek Archiwum oraz pozyskiwane środki finansowe mogą być wykorzystywane jedynie do celów działalności statutowej Archiwum.
- Majątek Archiwum jest własnością Diecezji Tarnowskiej.
II. Cele i zadania
- Celem działalności Archiwum jest służenie Kościołowi i społeczeństwu, a w szczególności Diecezji Tarnowskiej, poprzez nadzór, zarządzanie i kształtowanie zasobu archiwalnego, stanowiącego dziedzictwo narodowe oraz dziedzictwo historii i kultury Kościoła.
- Archiwum spełnia następujące zadania:
- zabezpiecza, gromadzi, przechowuje i opracowuje materiały archiwalne
- udostępnia materiały archiwalne zgodnie z obowiązującym regulaminem
- uwierzytelnia odpisy i wyciągi oraz poświadcza reprodukcje z materiałów archiwalnych
- sporządza wypisy z akt personalnych
- wykonuje odpłatnie kwerendy i usługi reprodukcyjne
- przejmuje dawne akta Kurii Diecezjalnej, Instytucji kurialnych, Sądu Diecezjalnego – (depozyt), dekanatów i parafii
- prowadzi badania naukowe i działalność wydawniczą, ekspozycyjną i informacyjną
- poszerza zasoby nabytkami z terenu Diecezji
- współpracuje z kościelnymi oraz świeckimi instytucjami nauki i kultury na terenie kraju i za granicą.
III. Zasób archiwalny
- W skład zasobu Archiwum Diecezjalnego w Tarnowie wchodzą:
- archiwalia wytworzone przez instytucje i urzędy kościelne na terenie Diecezji Tarnowskiej
- akta wizytacyjne, instytucji kościelnych, szkół oraz akta lokalne parafii
- akta Konsystorza Tarnowskiego
- akta Kurii Tarnowskiej
- archiwa dekanalne oraz parafialne
- materiały archiwalne zakonów (zgromadzeń) i klasztorów z terenu Diecezji Tarnowskiej
- zbiór oryginałów i duplikatów ksiąg metrykalnych parafii Diecezji Tarnowskiej - Zasób Archiwum Diecezjalnego powiększa się poprzez napływ nowszych archiwaliów z Wydziałów Kurii Diecezjalnej i Sądu Biskupiego oraz z archiwów dekanalnych i parafialnych.
16. Archiwum Diecezjalne może powiększać swój zasób archiwalny przez kupno materiałów archiwalnych, przyjmowanie zapisów i darowizn, a także przez przyjmowanie depozytów. - Archiwum udostępnia swój zasób w pracowni naukowej z wyjątkiem materiałów zastrzeżonych i wyłączonych.
- Korzystanie z materiałów zastrzeżonych i wyłączonych wymaga uzyskania pisemnej zgody Biskupa Diecezjalnego lub Kanclerza Kurii Diecezjalnej.
IV. Organizacja
- Archiwum Diecezjalne w Tarnowie podlega bezpośrednio Biskupowi Diecezjalnemu Diecezji Tarnowskiej, który dla zarządzania instytucją ustanawia Dyrektora.
20. Dyrekcję Archiwum tworzą: Dyrektor i Zastępca Dyrektora powoływani przez Biskupa Tarnowskiego na 5 - letnią kadencję. W uzasadnionych przypadkach Biskup może odwołać Dyrektora oraz Zastępcę Dyrektora przed upływem kadencji. - Dyrektor Archiwum posiada do pomocy pracowników oraz stażystów i wolontariuszy. Pracownicy Archiwum są delegowani i zatwierdzani przez Biskupa Diecezjalnego. Liczba ich ustalana jest według aktualnych potrzeb.
- Pracownicy Archiwum przed rozpoczęciem pracy składają na ręce Biskupa Diecezjalnego lub jego delegata przyrzeczenie, że będą zgodnie z obowiązującym prawem rzetelnie wypełniać powierzone im zadania i dochowają tajemnicy służbowej.
- Pracownicy Archiwum otrzymują wynagrodzenie według stawek obowiązujących w instytucjach centralnych Diecezji.
- Dyrektor Archiwum Diecezjalnego sprawuje bezpośredni nadzór wewnętrzny i zewnętrzny nad instytucją, a w szczególności:
- reprezentuje Archiwum na zewnątrz
- odpowiada za całokształt prac i należyty stan zasobu
- kieruje pracownią udostępniania zbiorów oraz zarządza księgozbiorem podręcznym
- prowadzi kancelarię własną Archiwum
- poświadcza i uwierzytelnia dokumenty wydawane przez Archiwum
- za zgodą Biskupa Diecezjalnego alienuje dokumenty i rękopisy
- składa Biskupowi Diecezjalnemu sprawozdanie pisemne z działalności Archiwum, statutowo do końca stycznia następującego po danym roku kalendarzowym, a także na każde wezwanie.
- przedstawia Biskupowi Diecezjalnemu do 30 listopada każdego roku preliminarz budżetowy Archiwum Diecezjalnego. - Archiwum używa pieczęci podłużnej z napisem: Archiwum Diecezjalne im. Arcybiskupa Jerzego Ablewicza w Tarnowie i pieczęci okrągłej z napisem w otoku: Archiwum Diecezjalne w Tarnowie.
Ks. dr hab. Robert Kantor
KANCLERZ
+ Andrzej Jeż
BISKUP TARNOWSKI
Przykładowe realizacje
Brak pozycji w wybranej kategorii.